SOALAN
1
Saya ingin bertanya mengenai binatang anjing dan khinzir yang dianggap najis di dalam Islam. Kenapakah hanya anjing dan khinzir yang dianggap najis dan tidak binatang lain?
Saya ingin bertanya mengenai binatang anjing dan khinzir yang dianggap najis di dalam Islam. Kenapakah hanya anjing dan khinzir yang dianggap najis dan tidak binatang lain?
Apakah
kisah atau peristiwa yang menjadikan anjing dan khinzir sebagai binatang yang
dianggap najis?
Kita
dilarang menyentuh anjing dan khinzir tetapi ada pendapat yang mengatakan kita
masih boleh menyentuh anjing apabila binatang tersebut berada di dalam keadaan
kering. Adakah ini benar?
JAWAPAN
Di dalam al-Quran, Allah s.w.t. mengkategorikan khinzir sebagai binatang yang haram dimakan. Adapun anjing merupakan binatang yang membawa najis mughallazah (najis yang berat). Kedua-dua binatang ini adalah haram bagi umat Islam.
Di dalam al-Quran, Allah s.w.t. mengkategorikan khinzir sebagai binatang yang haram dimakan. Adapun anjing merupakan binatang yang membawa najis mughallazah (najis yang berat). Kedua-dua binatang ini adalah haram bagi umat Islam.
Namun
perbahasan mengenai anjing agak panjang di kalangan ulama. Ini kerana ada
ketikanya anjing boleh dimanfaatkan seperti mengajar memburu dan membantu di
dalam menjalankan siasatan seperti mana anjing-anjing yang diajar oleh polis
untuk mengawal keselamatan dan sebagainya.
Dalam
pengharaman khinzir pula Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud: Sesungguhnya
Allah hanya mengharamkan bagimu bangkai, darah, daging babi, dan binatang yang
(ketika disembelih) disebut (nama) selain Allah. Tetapi barang siapa dalam
keadaan terpaksa (memakannya) sedang dia tidak menginginkannya dan tidak (pula)
melampaui batas, maka tidak ada dosa baginya. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun
lagi Maha Penyayang. (al-Baqarah: 173)
Di
dalam memanfaatkan anjing Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud: Mereka
menanyakan kepadamu: Apakah yang dihalalkan bagi mereka? Katakanlah: Dihalalkan
bagimu yang baik-baik dan (buruan yang ditangkap) oleh binatang buas yang telah
kamu ajar dengan melatihnya untuk berburu; kamu mengajarnya menurut apa yang
Telah diajarkan Allah kepadamu [1]. Maka makanlah dari apa yang ditangkapnya
untukmu [2], dan sebutlah nama Allah atas binatang buas itu (waktu
melepaskannya) [3] dan bertawakallah kepada Allah, Sesungguhnya Allah amat
cepat hisab-Nya. (al-Maidah: 4)
[1]
Maksudnya: binatang buas itu dilatih menurut kepandaian yang diperoleh daripada
pengalaman; fikiran manusia dan ilham daripada Allah tentang melatih binatang
buas dan cara berburu.
[2]
Iaitu: buruan yang ditangkap binatang buas semata-mata untukmu dan tidak
dimakan sedikitpun oleh binatang itu.
[3]
Maksudnya: pada waktu melepaskan binatang buas itu disebut nama Allah sebagai
ganti binatang buruan itu sendiri menyebutkan waktu menerkam buruan.
Hadis
Rasulullah s.a.w. yang bermaksud: Apabila anjing meminum air atau (menjilat)
pada bekas air kepunyaan salah seorang di antara kamu, maka hendaklah bekas air
itu dibasuh sebanyak tujuh kali (menyamak) salah satunya dengan tanah. (Riwayat
Muslim)
Adapun
pengharaman anjing dapat dilihat melalui hadis Rasulullah s.a.w. di atas.
Walaupun pada asasnya hadis ini menyuruh kita membersihkan bekas yang dijilat
anjing tetapi ia membawa maksud yang luas sehingga para ulama mengistinbatkan
(mengeluarkan hukum) bahawa jika mulutnya dikira membawa najis apatah lagi
tubuhnya, serta apa-apa sahaja yang keluar daripada anjing dihukum najis.
Mengikut
pendapat al-Syafieyyah jika anjing itu kering ia boleh disentuh, jika basah
tidak boleh. Ini kerana kemungkinan kuman menjadi aktif dan mudah berpindah ke
tubuh badan manusia. Adapun mazhab al-Malikiyyah berpendapat yang haram pada
anjing hanyalah apa-apa yang keluar dari mulutnya sahaja ini kerana hadis Nabi
s.a.w. di atas menyuruh kita menyamak bekas yang terkena air liur anjing
sahaja.
Suruhan
Rasulullah supaya bekas yang terkena air liur anjing disamak kerana mulut
adalah tempat anjing memakan pelbagai benda serta terdedah kepada kekotoran,
maka dilihat bahawa yang membawa bahaya adalah apa-apa yang keluar dari mulut
anjing dan bukannya badan anjing tersebut. Kedua-dua ayat di atas serta hadis
Rasulullah s.a.w. jelas kepada kita bahawa kedua-dua binatang itu adalah haram
dalam Islam.
Dari
sudut bahayanya pula kita sedia maklum akan bahaya gigitan anjing. Kesan
gigitan anjing, jika tidak dirawat segera akan memudaratkan manusia.
Ini
terbukti dari kajian yang diterbitkan di dalam jurnal sains barat, di mana
mereka telah mengkaji tentang bahaya anjing sebagai binatang peliharaan.
Baginda
sendiri menyuruh supaya dibunuh anjing gila kerana penyakit merbahaya yang
mungkin merebak dalam masyarakat akibat gigitannya.
Seperkara
yang ingin ustaz kongsikan ialah, walaupun kita tidak menemui fakta sains dalam
membuktikan kemudaratan khinzir dan anjing, kita wajib patuh kepada perintah
Allah s.w.t. dan perintah nabi-Nya yang menyuruh kita meninggalkan perkara yang
tidak baik bagi manusia serta apa-apa yang boleh mengganggu sistem
kesihatannya.
Islam itu indah dan
cantik suka kepada kecantikan dan kebaikan kepada seluruh penganutnya.
No comments:
Post a Comment